Skip to content
september 12, 2011 / Helena Nordström

Lattjolajbanstämpeln

Har ni också märkt det? Att man som marknadsförare ibland får den där stämpeln på sig? Latjolajbanstämpeln.

Bra marknadsföring görs ofta med humor och glimten i ögat. Det är så man vinner folks uppmärksamhet. I flödet av nyheter och kommersiella budskap gäller det att sticka ut.

I Jönköping har vi bland annat vunnit stor uppmärksamhet med kampanjen Hittagurkburken.nu där Bengan Johansson inför Handbolls-VM gömde gurkburkar med VM-biljetter i Jönköping. Kampanjen genererade tre helsidor i Tysklands största handbollsmagasin med rubriken ”Auf der Jagd nach Gurkengläsern” samt att de ringde från Kiel och ville att vi skulle gömma gurkburkar även där.

I kampanjen Visaknardig.se köpte vi stortavlor utanför utvalda personers port i Göteborg och berättade att någon saknar dem i Jönköping. Vi lät Jönköpingsbor spela in hälsningar till ett antal personer och körde ut det på NRJ i Stockholm. Kampanjen blev utsedd till Månadens kampanj av Resumé tidigare i år.

Vi får mycket fin feedback för båda de här initiativen, men ibland är den där och irriterar, latjolajbanstämpeln. Man skrattar lite åt det hela och lämnar känslan att det hela bara är lite gulligt och en form av lekande. I fallet med gurkburkarna fanns det bakomliggande tydliga mål, nämligen att skapa engagemang, sälja biljetter till Handbolls-VM och tränga igenom med Jönköping i bruset. Visaknardig-kampanjens tydliga mål är att bygga relationer som får människor att välja Jönköping som bostadsort, på kort eller lång sikt. Och effekterna har inte låtit vänta på sig.

Jag vill helt enkelt med de här orden tydliggöra att lekfull marknadsföring och seriös affärsmässighet faktiskt går hand i hand. Det är just så god marknadsföring är för mig, och jag kommer att fortsätta sträva efter den här gyllene formeln i mitt marknadsföringsarbete. Med stämpel i pannan eller ej.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: