Skip to content
januari 23, 2012 / Helena Nordström

Fotoshopping

Jag anar en trend – ny eller gammal, men den växer, och den växer på nya sätt. Det har inte, som namnet kanske antyder, något med Photoshop att göra. Nej, det handlar om en typ av shopping – som en syster till fenomenet ”fönstershopping”. Jag märker det på mig själv, jag märker det på andra. Jag går inte enbart i butiker för att shoppa, en minst lika bra anledning är att inhämta inspiration. När jag ser snygga och bra saker tar jag fram, just det, min iPhone, knäpper en snygg bild och sparar eller pushar ut på Instagram, Pinterest, Path, Facebook, Twitter eller nån annanstans. För butikerna och produkterna är det minst lika viktigt ur ett varumärkesbyggande syfte. En snygg bild gillas av många, sprids vidare, googlas och skapar ett ha-begär.

Detta är givetvis något som funnits under en lång tid, men med allt fler uppkopplade människor med bra kameror i sin telefon anar jag en ökning av fotoshopping, och alltså något företagen och butikerna bör ha i åtanke i sitt arbete med att marknadsföra och visa upp sina produkter.

På bilden lördagens fotoshopping på Designtorget i Göteborg.

Kommentera

